Kancelaria odszkodowawcza to nie mecenas

Renata Robaszewska        27 stycznia 2017        10 komentarzy

Dopóki życie nie zmusi Cię do założenia sprawy o odszkodowanie powypadkowe, nie będziesz się nawet zastanawiał, czym różni się kancelaria odszkodowawcza od kancelarii adwokackiej czy radcowskiej. A różnica jest diametralna.

Czy jest kancelaria odszkodowawcza

Nazwa „Kancelaria” nie jest zarezerwowana dla adwokatów i radców prawnych. Kancelarię odszkodowawczą, czy kancelarię prawną może więc założyć każdy. Nie musi w tym celu wykazać się żadnym wykształcenie, ani doświadczeniem.

Jeśli wręczono Ci ulotkę kancelarii specjalizującej się w uzyskiwaniu odszkodowań komunikacyjnych lub dzwoni do Ciebie jej przedstawiciel, z dużym prawdopodobieństwem nie jest to kancelaria adwokacka czy radcowska. Jest to właśnie kancelaria odszkodowawcza. Radców prawnych i adwokatów obejmuje zakaz reklamy. Nie mogą również działać nieetycznie i zdobywać w niedozwolony sposób danych ofiar wypadków (poszkodowanych).

Jeśli jesteś zainteresowany obsługą prawną świadczoną przez osobę z tytułem zawodowym, zwróć uwagę na nazwę kancelarii. Możesz też zweryfikować, czy dana osoba ma uprawnienia np. na stronie Krajowej Rady Radców Prawnych.

Kto prowadzi Twoja sprawę o odszkodowanie

Zlecając sprawę kancelarii odszkodowawczej nie masz żadnej gwarancji, że poprowadzą ją osoby z wykształceniem prawniczym. Jeśli Twój pełnomocnik nie ma uprawnień adwokata lub radcy prawego, nie będzie mógł reprezentować Cię przed sądem lub będzie zmuszony podzlecić komuś Twoją sprawę. Nie masz również żadnej pewności, że poziom zainteresowania Tobą, jako klientem nie spadnie diametralnie po podpisaniu umowy.

Jeśli powierzysz sprawę mecenasowi, będziesz pod opieką profesjonalisty. Uzyskanie tytuły radcy prawnego lub adwokata wymaga ukończenia studiów prawniczych, lat szkoleń i wielu pozytywnie zdanych egzaminów. Co więcej każdy mecenas ma obowiązek stałego dokształcania się, który jest weryfikowany na bieżąco przez korporacje prawnicze. Biorąc pod uwagę organizację pracy w kancelariach radców prawnych i adwokatów, Twoją sprawę będzie prowadziła od początku do końca ta sama osoba. Wiadomości o przebiegu postępowania uzyskasz u źródła a nie na infolinii. Radcę prawnego i adwokata obowiązuje tajemnica zawodowa. To co im powiesz, pozostaje między Wami.

Błąd kancelarii

Poza tym adwokat i radca prawny podlegają surowej odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jeśli nie wykonują swoich zadań należycie, grozi im nawet wykluczenie z zawodu. Co ważne posiadają również obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Nie znikną więc z rynku jak kamfora a za każdy swój błąd odpowiedzą. Ty zaś, w razie ich pomyłki, masz szansę na odszkodowanie z polisy.

Kancelaria odszkodowawcza to zwykła firma. Nie podlega ona żadnej kontroli czy to Rzecznika Finansowego, czy KNF. Jeśli będziesz chciał się na nią poskarżyć, to „pisz na Berdyczów”.

Błąd w przygotowaniu strategii procesowej bardzo ciężko naprawić. Kiedy zgłaszają się do naszej Kancelarii osoby, które zaufały niewłaściwemu pełnomocnikowi, najczęściej można już tylko minimalizować straty. Nawet najlepsza apelacja „nie chwyci”, jeśli w postępowaniu dopuszczono się kardynalnych zaniedbań lub błędów.

Czy sprawa prowadzona przez kancelarię prawną jest droższa?

W materiałach reklamowych jednej z kancelarii odszkodowawczych przeczytałam, że sprawę odszkodowanie powypadkowe najlepiej powierzyć takiej właśnie firmie. Uzasadniano to przede wszystkim ceną usługi. Nie omieszkano wspomnieć, że kancelarie odszkodowawcze – w przeciwieństwie do kancelarii prawnych – samodzielnie finansują prowadzone sprawy. Jeśli nawet nie zapłacisz nic przy przyjęciu sprawy, policz dokładnie, ile oddasz w formie prowizji po jej zakończeniu. Sprawdź też, kto faktycznie poniesie ryzyko przegrania sprawy. W życiu nie ma nic za darmo, więc jeśli zdecydujesz się na usługi kancelarii odszkodowawczej zorientuj się, ile faktycznie wyniesie całkowita opłata za taki serwis.

Wbrew pokutującej opinii o konieczności zapłaty całego wynagrodzenia z góry – z radcą prawnym, czy adwokatem możesz umówić się na taki rodzaj płatności, jaki będzie dla Ciebie akceptowalny. jeśli wygrywasz sprawę, Sąd zasądzi na Twoją rzecz tzw. koszty zastępstwa prawnego. W ten sposób zrekompensujesz sobie wydatek poniesiony na wynagrodzenie prawnika. Takiej szansy nie masz, jeśli nie reprezentuje Cię profesjonalista.Kancelaria odszkodowawcza

Jeśli jesteś chory, szukasz najlepszego lekarza a nie najtańszego. Szukasz osoby z wiedzą i doświadczeniem, która postawi właściwą diagnozę i wyleczy Cię. Warto zastanowić się nad tym, szukając specjalistów, którzy prowadzić maja Twoje sprawy prawe. Oszczędność jest bardzo dobrą cechą, jeśli zestawiasz ze sobą usługi tej samej wartości.

Jeśli chcesz wiedzieć, ile kosztuje sprawa o odszkodowanie – zapraszam tutaj: Ile kosztuje sprawa o odszkodowanie w sądzie.

I na koniec – pewna mądra osoba powiedziała mi kiedyś, że rynek zweryfikuje wartość usługi. To prawda. Nie będzie to jednak pocieszeniem dla tych, którzy źle wybrali pełnomocnika.

{ 10 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

NT&F Styczeń 27, 2017 o 13:51

Szanowna Pani Mecenas czy można prosić o jakiś przykład nieprawdiłowego działania procesowego popełnianego najczęściej przez takie „kancelarie”.

Odpowiedz

Renata Robaszewska Styczeń 30, 2017 o 10:36

Witam,
Nie można stwierdzić, że takie czy inne kancelarie popełniają jeden i ten sam typ błędów. W swoim poście piszę raczej o tym, że doświadczenie i indywidualne podejście do sprawy pozwala na minimalizowanie ryzyk.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Adam Knopik | Wypadek samochodowy w Niemczech Styczeń 29, 2017 o 14:00

Jako praktyk na co dzień zajmujący się dochodzeniem odszkodowań z tytułu wypadków samochodowych zasadniczo wpis popieram. Mam jednak drobne uwagi, a mianowicie:

„Jeśli Twój pełnomocnik nie ma uprawnień adwokata lub radcy prawego, nie będzie mógł reprezentować Cię przed sądem lub będzie zmuszony podzlecić komuś Twoją sprawę.”

oraz

„jeśli wygrywasz sprawę, Sąd zasądzi na Twoją rzecz tzw. koszty zastępstwa prawnego. W ten sposób zrekompensujesz sobie wydatek poniesiony na wynagrodzenie prawnika. Takiej szansy nie masz, jeśli nie reprezentuje Cię profesjonalista.”

Wychodzi na to, że tak czy siak klient będzie mógł domagać się zwrotu kosztów zastępstwa procesowego – bo docelowo, gdy sprawa trafi do sądu i tak będzie reprezentował go profesjonalista 🙂

Z doświadczenia wiem, że takie firmy odszkodowawcze często współpracują z osobami posiadającymi uprawnienia radcy prawnego czy adwokata (czasem nawet je zatrudniają) i w ofercie od razu oferują, że gdy sprawa trafi do sadu, to zajmował będzie się nią profesjonalista.

Prawdziwą sztuką jest uzyskać odszkodowanie na etapie przedsądowym – nie zawsze jednak jest to możliwe i bardzo często jest to niezależne od pełnomocnika (profesjonalisty czy nie) – po prostu często klient lub ubezpieczyciel mają odmienne wyobrażenia co do wysokości odszkodowania (często zupełnie oderwane od rzeczywistości, w której żyjemy).

To co mnie jednak najbardziej uderza w działalności kancelarii odszkodowawczych to wysokość ich honorarium. Obiecując klientowi bezkosztowe prowadzenie sprawy – w zamian za to w umowie zapewniają sobie prowizję w wysokości oscylującej nierzadko na poziomie 50% dochodzonego odszkodowania. Podkreślam tutaj DOCHODZONEGO, a nie uzyskanego odszkodowania. W skrajnym przypadku może być i tak, że w ostatecznym rozrachunku klient jeszcze sporo dopłaci do „uzyskanego” w ten sposób odszkodowania. Polecam więc uważnie czytać umowy i rozsądnie wybierać pełnomocnika 🙂

Z pozdrowieniami, A.K.

Odpowiedz

Renata Robaszewska Styczeń 30, 2017 o 10:47

Zgadzam się z tym, że kancelaria odszkodowawcza może współpracować z pełnomocnikiem profesjonalnym. Inną kwestią jest to, w jaki sposób będzie ustalone jego wynagrodzenie w warunkach zakazu success fee.
Pytanie też, jaki sens ma pośrednictwo, jeśli sprawa i tak trafi do radcy prawnego lub adwokata. Chyba że to właśnie uzasadnia wyższą prowizję 🙂
To prawda, że problemem wielu postępowań są rozdmuchane oczekiwania w zakresie kwot rekompensat. Potem poszkodowany wygrywa sprawę w połowie – i w połowie pokrywa koszty postępowania sądowego – efekt może być taki, że po podliczeniu całości stan portfela jest mniejszy, niż przed wytoczeniem sprawy.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysztof Rajkowski Styczeń 30, 2017 o 16:19

Nie zgodzę się, ze stwierdzeniem „Pytanie też, jaki sens ma pośrednictwo, jeśli sprawa i tak trafi do radcy prawnego lub adwokata. Chyba że to właśnie uzasadnia wyższą prowizję 🙂” . To trochę tak jak by powiedzieć, że nie ma sensu korzystać z topowych kancelarii ponieważ to też takie trochę pośrednictwo bo sprawa i tak może trafić do jednego adwokata/radcy lub aplikanta albo że nie ma sensu korzystać z np. luxmedu bo i tak są tylko pośrednikiem. We wpisie pisze Pani również, że zgłaszają się do was osoby „które zaufały niewłaściwemu pełnomocnikowi” (zakładam, że chodzi tutaj o firmy odszkodowawcze), do nas też zgłaszają się osoby, którym adwokat lub radca prawny coś popsuł, ale to nie oznacza że radcowie i adwokaci są źli. Kluczowe jest w mojej opinii jakość świadczonych usług a nie forma prawna, choć przyznam się szczerze – nie spotkałem się jeszcze z „kancelarią odszkodowawczą” świadczącą usługi dobrej jakości.

Odpowiedz

Renata Robaszewska Styczeń 30, 2017 o 17:22

Nie porównywałabym tej sytuacji do korzystania z usług topowej kancelarii, czy Luxmedu. Korzystanie z usług wskazanych przez Pana podmiotów, wiąże się z wyraźnymi profitami dla usługobiorcy – dostęp do najlepszych specjalistów z danej dziedziny prawa, czy medycyny. Przy zleceniu radcy prawnemu prowadzenia sprawy za pośrednictwem innego podmiotu, w moim przekonaniu wzrasta jedynie koszt całej usługi. Nikt nie działa tu przecież publico bono.
Zgadzam się z tym, że jak wszędzie są specjaliści i osoby uważające się za specjalistów. Czasami skrót przed nazwiskiem faktycznie niewiele wnosi. Ja jednak stawiam na wiedzę popartą doświadczeniem.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Odszkodowanie Luty 14, 2017 o 21:00

„Jeśli jesteś chory, szukasz najlepszego lekarza a nie najtańszego. Szukasz osoby z wiedzą i doświadczeniem, która postawi właściwą diagnozę i wyleczy Cię”

Renato, święte słowa, trafnie to ujęłaś. Niestety rynek zdominowały firmy odszkodowawcze, które robią takie sprawy masowo kosztem klientów.

Odpowiedz

Renata Robaszewska Luty 15, 2017 o 10:56

Michale – tu przyczyn jest pewnie wiele. Teoretycznie rynek zweryfikuje, ale dla niektórych może być już za późno na żale.

Odpowiedz

Art Luty 20, 2017 o 14:07

„Artykuł” jednostronny wręcz propagandowy, ale tego można się było spodziewać gdy radca prawny podejmuje tę tematykę. Miałem ochotę wdać się w polemikę, jednak po przeczytaniu cytowanego niżej zdania zwątpiłem kompletnie…

„Nie mogą również działać nieetycznie i zdobywać w niedozwolony sposób danych ofiar wypadków (poszkodowanych).”

Jak czytelnik ma rozumieć to zdanie? Radca prawny nie może działać nieetycznie, ani łamać prawa, ale osoba bez wykształcenia prawniczego już tak?
Niedopowiedzeń i podobnych sformułowań wprowadzających w błąd w powyższym tekście jest cała masa.
Ludzie nie dajcie sobie robić wody z mózgu…

Odpowiedz

Renata Robaszewska Luty 28, 2017 o 10:11

Ależ zapraszam do polemiki. Zawsze wzbogaca ona obie strony.
W każdym środowisku znajdują się osoby działające nieetycznie. Takie są twarde prawa statystyki. Niemniej adwokat lub radca prawny poniesie za takie działania surowszą odpowiedzialność, niż przedsiębiorca, który uprawnień takich nie posiada. Zawodowy pełnomocnik musi się liczyć nawet z pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: